Ad hoc vragen kunnen we vaak snel & efficiënt beantwoorden omdat we veelal de data beschikbaar hebben en de retail en analyse-kennis er is om dit om te zetten in antwoorden.

Zo vroeg een fabrikant bijvoorbeeld in het kader van de BTW verhoging van 6% naar 9% welke artikelen in hun categorie hoeveel in prijs waren gestegen of gedaald bij een specifieke retailer:

 

 

Uit deze analyse bleek dat de gemiddelde prijsdaling bij hun artikelen groter was dan die van huismerk-artikelen en die van de A-merk concurrentie. Hetgeen uiterst bruikbare informatie was om te bespreken met de betreffende retailer… En zo zijn er in de loop der jaren tientallen analyses gemaakt en vragen beantwoord, van strategisch (“Wat zou er gebeuren als we ons A-merk artikel introduceren bij discounters; wat is het lange termijn effect op de prijs”) tot tactisch (zie voorbeeld hierboven).

Bel ons
Bel of e-mail ons, we komen graag eens een kopje koffie drinken om van gedachten te wisselen.

06-38342759 / karel@pricingexperts.nl / Karel Klercq